OKOSHI Madoka

スマートフォンによって変化した写真の受容に関する考察  ─作品《Invisible view》の制作を通して─

"Invisible view": A study on the appreciation of photography changed by smartphones

本論文は修士作品《Invisible view》の制作を元に、モバイルデバイスであるスマートフォンがもたらしたデジタル写真の受容への影響を考察する。
 筆者は「表層」を題材に修士作品を制作した。作品は「オリジナルの印画紙」「大判印刷」「Webページ」の3つの形式の写真で構成される。
 三名の人差し指の指先を撮影し、印画紙に印刷する。それにアセトンを主成分にした薬品を散布するとインクの溶解?剥離が起き、物質性を有する痕跡が写真の表層に残る。さらにその表層を接写レンズで撮影し、大判印刷をすると、指先の指紋と混じり合う、肉眼では見えない物質的痕跡が現れる。また、それをスマートフォン上のwebページでピンチイン、ピンチアウトして、画像に「触れる」ことで作品を鑑賞する体験を作った。印画紙の表層に残った物質的痕跡が、大判印刷、Webページを鑑賞する時の指針として機能し、鑑賞時に3つの形式を結びつけることを意図した。
 本論文では、その修士作品の制作を元に次の三つの観点から写真について考察する。一つ目は紙媒体からモニター画面への表示メディアの変化、二つ目はタッチディスプレイにおける指先での操作による鑑賞行為の変化、三つ目はそれに伴う鑑賞場所の変化の各観点である。これらの観点から、現代におけるデジタル写真の指標性を改めて問い直し、スマートフォン普及以降の現代社会における写真の受容を考察する。
 本研究における「受容」とは、芸術作品の鑑賞に限らず、一般に写真を見ることを指す。鑑賞を通じて日常的にどのように写真を見ているのか検証することが、写真の受容を考察することに繋がる。
 また、修士作品の背景として、写真技術の発達、スマートフォンが写真のビューアーとなるまで、空中写真の歴史と世界認識の変遷を振り返り、修士作品の位置付けを検討する。
 最後に、修士作品を制作する前と発表した後の結果を元に、デジタル写真の指標性を問い直し、「写真の中に自分がいる」感覚が生まれる、新しい写真の鑑賞方法「ドローン的視座」を提起すると共に、タッチディスプレイの表層に「物質への幻想」を抱きながら触れる事を、スマートフォンでの写真の受容のあり方を特徴づけると考える。

Based on the creation of the artwork, Invisible View, this thesis investigates the influence on the reception of digital pictures brought about by smartphones. The artist made their master’s work concerning the topic of “surface.” The work is constructed of three types of pictures: original printing paper, large printing paper, and webpage images. Three people’s pointer finger tips were photographed and printed on printing paper. When a chemical, made mostly of acetone, is placed on the surface of the image, the ink melts and peels away leaving traces of the image’s materiality on its surface. Furthermore, once that surface is photographed with a macro lens and printed on large printing paper, traces of its materiality, invisible to the naked eye, appear, mixed with the fingerprints. Also, when these images are placed on a website, using the zoom in and out mechanism of ‘pinching in and out’ I made an experience wherein the image is appreciated through touch. The traces of materiality, remaining on the surface of the printing paper, function as guidelines for the web page-based and large print-based appreciation of the work. In this manner, I hoped to intertwine the three differing experiences of the images.
 In this thesis, based on the production of that artwork, I consider photographs from the following three perspectives.
 The first is paper as medium – the change of display media from the physical to on-screen media. The second is the change of the appreciation experience by way of the fingertip-based manipulation involved in touch displays. The third is the various changes in perspective that align with the relevant location of appreciation. From these three perspectives, I question the indexicality of digital photographs and consider the reception of those photographs in contemporary society since the ubiquity of smartphones.
 In this research, “reception” refers to not just the appreciation of artistic works but also the viewing of photos in general. Through appreciation, the investigation of how we look at photos everyday connects to reconsidering the “reception” of photographs.
 Also, as background to the thesis artwork, I overview the development of photography technology up to the present wherein the smartphone is the main photograph-viewing device, and the history and worldwide consciousness of aerial photography.
 Finally, based on the results before and after the presentation of the master’s work, I question the indexicality of digital photography and propose a new way of viewing photography, a “drone perspective.” This perspective creates a sense of “being in the photograph.” This sense of presence in the photograph is theorized by way of considering the touching screen interaction as an “illusion of matter” that is a characteristic way of appreciating photography through a smartphone.

主査
桑久保亮太
副査
プロフィール
1997年秋田県生まれ。秋田公立美術大学ビジュアルアーツ専攻卒業。既存のオブジェクトにグリッチするような作品制作を行い、メディアと人間の関係を問う。