MATSUMOTO Yu

掲示板における行方不明者の二次創作的主体性の探求 ──映像作品『プレイング知らん人たち』の制作を通じて──

Exploring the Bulletin Board and the Secondary Subjectivity of Missing Persons – Through the production of the video work "I p l/r ay complete stranger" –

本研究の目的は、行方不明者の存在を再考し、その再考された意味合いを表現に落とし込み、鑑賞者に適切に伝えることにある。行方不明者とは一般的に、「探される対象」として表象されている。しかし、言葉の成立や表象の成立過程を観察して見えてくるのは、「行方不明者」という言葉が持つ潜在的な権力性である。
 ここで見えてくるのは、私たちと行方不明者は、「探す─探される」の関係しか結べないという事態である。行方不明者という言葉を使う時には、行方不明になっていない自分/行方不明になった他者、探す自分/探される他者といった、対象的かつ安定的な関係が、前提とされている。しかし、近年の情報環境がもたらした人間関係の世界観や、行方不明者数の減少傾向を念頭に置いた場合、その安定的な関係はむしろ問題として浮かび上がる可能性がある。なぜなら、この安定性においては、自分や身の回りの人間が行方不明者になるかもしれないという反省の契機を作り出すことが難しいからである。そのため、行方不明者という存在の別種の表象を検討する必要がある。本論ではその別種の表象を探るにあたって、既存の捜索システムに使用されている掲示板に注目し、分析した。そこでの暫定的な解答は、行方不明者の「二次創作的な主体性」という言葉に集約される。
 掲示板/張り紙には、ガラスの箱の中にある張り紙自体をみることと、そのガラスの箱自体も含めてみることの、「見ること」の二つの状況がある。まず張り紙を見る人間は、〈それは=かつて=あった〉ものとして、過去の人物を想起する。しかし、ガラス自体も同時にみることで、奇妙な現前性が立ち上がる。掲示板からみて正面の街並みがガラスに映り込み、それが、張り紙の人物がみている風景の隠喩となるのだ。見ている風景を見る、という行為において視線は合うことはない。掲示板のガラスの反射が起こす、このようなまなざしの関係において、行方不明者は二次創作的なものとしての主体性(オーラ)を持ち始める。このことを、ヴァルター?ベンヤミンや東浩紀のオーラ論を通して整理した。
 私たちの生活とは全く関係なしに、単に「探されている対象」から、私たちに眼差しを送り続ける存在として肯定的に捉えること。その静止した地点からの眼差しは、近代以降の社会で忙しなく動き続ける私たちが、どこに向かっているのかを静かに問いただす。そこでは、私たちの行方が不明ではないと言い切れない。「探すー探される」関係から「鏡像的」な関係へ。私たちこそが行方不明者である可能性を問いただす眼差しが、掲示板には潜在しているのだ。修士作品では、こうした内容を表現するためにさまざまメディアを使用し、映像作品『プレイング知らん人たち』を制作した。

The purpose of this study is to reconsider the existence of missing persons, to apply those reconsidered implications into an expression, and to appropriately convey this to viewers. Missing persons are generally represented as “an object that is being looked for.” However, what can be seen by observing the process of forming the word and its representation is the latent power that the word “missing person” holds.
 What we see here is a situation where the relations between ourselves and missing persons do not extend beyond “searching – being searched for.” When using the word “missing persons” it is presumed that there are contrasting and stable relations between us and the missing persons such as in instances like “the not missing me” and “the other who is missing,” and “me who is searching” and “the other who is being searched for.” But the information environment brought about by the world view of human relations in recent years, and in situations where we keep in mind the downward trend in the number of missing persons, those stable relations if anything can come to surface as an issue. These issues can surface due to this sense of stability creating an opportunity for reflection of how we or the people around us could possibly become missing which is difficult to stomach. It is for that reason there needs to be an investigation into a different type of representation for the existence of missing persons. In this thesis paper, when searching for that different type of representation, he paid attention to bulletin boards used in existing search systems and analyzed them. The provisional answers in those search systems are summarized into the term “the subjectivity of derivative works” of missing persons.
 There are two contexts of “seeing” bulletin boards / posters; one is seeing the poster itself inside the glass box, and the other is seeing the glass box itself in addition to the poster. Firstly, people who look at the posters recall the persons of the past as <that is = the past = something that existed>. However, by looking at the glass itself at the same time a peculiar sense of being in the present arises. The reflection on the glass in front of the bulletin board of the cityscape becomes a metaphor for the landscape seen by the person on the board. Through the act of looking at the scenery being looked at, the eyes do not meet. Through the connection of this look that occurs from the reflection of the bulletin board on the glass, the missing person begins to hold an identity (aura) as a derivative work. He organized this through the identity (aura) theory of Walter Benjamin and Hiroki Azuma.
 Having absolutely no connection to our lives, and from simply being “an object that is being searched for” they are to be affirmatively perceived as an existence that continues to gaze at us. As we continue to move busily in our post-modern society we silently question where those gazes that come from a place of stillness are looking. Therefore, we cannot completely say that our whereabouts are not unknown in going from relations of “searching – being searched for” to relations of being a “mirror image.” There is potential in the gazes of the bulletin board to question the possibility that we are the ones who are missing. For his master’s work, he used various media to express these contents and created a video work, “I p l/r ay complete stranger.”

主指導教員
三輪眞弘
主査
小林昌廣
副査
プロフィール
1997年大阪府泉佐野市出身。同志社大学グローバル地域文化学部卒業後、入学。行方不明者をモチーフに研究/制作。