Master’s Research
黄芃嘉
HUANG Peng Chia
Structural Breaks of Life
「Structural Breaks of Life」とは、天災、戦争、病気、人間関係の破綻などによって引き起こされる私たちの「人生の構造の破綻」のことを言うが、この研究においてはさらに、私自身の意志により、積極的に、「規則正しい日常生活の構造を壊すこと」も付け加えられる。 本研究の目的は、人生や日常生活において起こる構造的破綻に対して、(1)事前にどのような心構えができるのか? (2)起こってしまった出来事にどのように反応できるか? (3)さらにその後、その出来事をどのように受け取り、内面化出来るか? を、自分の経験をもとに詳述しながら明らかにすることである。 本論文の内容は大きく2つの部分から構成される。ひとつは母の死に対する私の個人的な経験を振り返ることである。なぜならそれは、筆者の身に実際に起ったことであり、ある意味で筆者の人生を「破壊」した出来事だったからである。 そしてもうひとつは、筆者の「人生あるいは日常における構造」を打ち破るための一連の積極的な活動についてである。2020年から2021年にかけてのプロジェクトでは、筆者の感覚器官を自ら制限しその結果なにが引き起こされるか、その過程を記録することで、感覚器官と心理活動がどのように相互作用しているかを確認した。 さらに2021年7月からは、滋賀県の沖島でフィールドリサーチを行った。この頃から、生活の構造の破壊というテーマに関してではなく、生物と環境破壊の問題に興味を持ちリサーチを行った。ブラックバスやブルーギルなどの魚類の侵入によって、琵琶湖の環境構造が破壊されてきたという事実から、琵琶湖の生態系の研究者や漁師へのインタビュー、さらに沖島に滞在し自然環境の観察をおこなった。 このようなリサーチを経た後、最終的に本研究における制作のヒントを得ることとなった。外来魚であるブルーギルは、われわれ人間が意味を与えることで、その意味が刻々と変化していくシンボルであり、それは私たちがいかに手持ちの要素を「ブリコラージュ」して独自の「神話」を作り上げているかをも示している。 このことと、老子のタオ思想を考え合わせることは、人生の構造的な破たんが起こる前、あるいは起こっているときに私たちがそれをどのように乗り越えるかについてのヒントとなる。最終的に本研究においては「物理的ブリコラージュ」と「心理的ブリコラージュ」の分かち難い相互作用によって、本作品が生み出されたと結論する。それは、人生の構造的断絶が起こった後に、私たち自身に内在化していた能力によると考える。
Structural Breaks of Life’ refers to the ‘breakdown of the structure of our life’ caused by natural disasters, war, illness, broken relationships, etc. In this study, I would further add ‘breaking the structure of regular daily life’, actively, of my own volition. The aim of this study was to ask the following questions: (1) How can we prepare ourselves in advance for structural breakdowns that occur in life and in everyday life? (2) How can we react to events that have occurred? (3) How can we receive and internalize the events afterwards? This is to be clarified in detail on the basis of my own experience. The content of this paper consists of two main parts. The first is a reflection on my personal experience of my mother’s death. This is because it actually happened to me, and in a sense it was the event that ‘destroyed’ my life. The other concerns a series of positive activities to break down the author’s ‘structures in life or everyday life’.In the 2020-2021 project, the author’s sensory organs were restricted to themselves and the resulting processes were recorded to see how they interact with psychological activity. Furthermore, from July 2021, I conducted field research on Okishima Island in Shiga Prefecture. From this time onwards, the research was not concerned with the theme of the destruction of the structure of life, but with the issue of organisms and the destruction of the environment. The fact that the environmental structure of Lake Biwa has been destroyed by the invasion of fish species such as black bass and bluegill led to interviews with Lake Biwa ecosystem researchers and fishermen, as well as staying on Okishima to observe the natural environment. This research ultimately provided the inspiration for the production in this study. The bluegill, an exotic fish, is a symbol whose meaning changes from moment to moment as we humans give it meaning, which also shows how we ‘bricolage’ the elements we have at hand to create our own ‘myths’. This and Laozi’s Tao philosophy can be considered together to provide clues as to how we overcome structural breaks in life before they occur, or when they are occurring. Ultimately, in this study, I conclude that the work was produced by the inseparable interaction of ‘physical bricolage’ and ‘psychological bricolage’. We believe that this is due to a capacity that we had internalized in ourselves after the structural breaks in our lives had taken place.