HIRAMOTO Daisuke

磁性液体金属が誘発する制御と非制御が共存する動きのデザインの可能性

Possibility of designing movements in which control and uncontrolled coexist, induced by magnetic liquid metal

磁力?静電気力?張力など物理法則的な動力を用いてプログラマブルに実物体を操作、制御する技術は、産業やロボット社会のシステム基盤への応用に必要不可欠である。加えて、この技術はメディアアートの表現手法や実物体を用いたインタラクション研究の拡張にも適応されている。さらに近年では、マテリアル研究の発展により、本来自然発生しないような機能(性質)を人工的に付与して、コンピュテーショナルな操作を可能にした機能性物質の開発が進んでおり、様々な技術的応用が期待されている。一方で、新しいマテリアルの動きのデザインに関しては、動きの制御の精度向上を目的とする機械的な制御を重視した動きの設計がなされており、新しいマテリアル独自の動きがデザインとして考慮されていない。
 そこで、本研究では、コンピュータ制御による制御的な動きとマテリアルの独自性による非制御的な動きの共存した新しい動きのデザインの可能性を作品として提示する。研究プロセスとしては、まず新しい動きのデザインを創り出すためのメディウムである磁性液体金属の生成から始めた。自ら物質をつくることで、生成過程における化学的知見や生成段階での調整による性質変化をデザインの一要素として組み込むことができると考えた。次に、生成した磁性液体金属の動きをプロトタイピングや手動による実験で観察した。磁性液体金属の制御的な動きと非制御的な動きの構成や要素を実際に観察し、作品表現という形で構築したものを他者に見せることで、作品の印象や意見などのフィードバックを行い、「制御と非制御が共存する動きのデザイン」の可能性を鑑賞者に伝える表現を模索した。最終的に、研究の成果物としては“作品”という形でアウトプットを行った。理由としては、動きは動的イメージによって知覚されるため、論文形式における言語と画像の静的イメージでの表記よりも、作品として実際に鑑賞、体験してもらうことにより、研究過程で得られた知見を動きの表現として感覚的に、瞬時に受け取れると考えたからだ。一方で、本論では、修士作品を制作する中で行った実験やプロトタイピングの記録と習作展示などで著者が感じた動きの印象、さらには磁性液体金属の非制御な動きの構成要素としての分類から得た動きの属性に基づいて制作した作品“metarium”を構成する動きの考察を述べる。また、新しい動きのデザインの可能性を作品として感覚的に伝える研究意義や研究結果から考えられる制御と非制御が共存する動きのデザインの応用可能性などについても論述する。

Using dynamic power following the laws of physics such as magnetism, electrostatic force and tensile strength to operate a programmable real object, and a control technique are absolutely essential in practical applications for the industrial and robot society as a systemic base. Additionally, this technique is adapted to the expansion of interaction research using media art expression methods and real objects. Furthermore, in recent years based on developments in material studies, functions (properties) that do not originally occur in nature are artifically added, and there are various technical applications to be anticipated in computational operations which have been made possible through advancements in functional developments. On the other hand, concerning the movement design of new materials, the design of movements focusing on mechanical control with the objective of improving the accuracy of movements and unique movements of new materials are not considered as a part of design.
 Therefore in this research, as a work he presents the possibility of the design of a new movement where controlled movements by computer control and uncontrolled movements by the uniqueness of materials coexist. As for the research process, he firstly began with the creation of a magnetic liquid metal to create a medium for the design of a new movement. By creating materials by oneself, he thought that he could incorporate chemical knowledge of the formation process and changes in propertries due to adjustments made during the formation stage as one element of the design. Next, the movement of the created magnetic liquid metal was observed through prototyping and technical experiments. By actually observing the composition and elements of controlled and uncontrolled movements of the magnetic liquid metal, and by showing the constructed product in the form of an expression work to others, he sought an expression that would convey to others the possibility of “designing a coexistence of controlled and uncontrolled movements,” by receiving feedback through impressions and opinions of the work. Lastly, as a product of the research he planned an output in the form of a “work.” The reason for this was that since movement is perceived through dynamic images, the findings obtained in the research process could be taken in instantly and intuitively as an expression of movement when actually viewed and experienced as a work of art, rather than as a static representation through language and images in the form of a thesis. On the other hand, in this paper, the author discusses his impressions of the movements that he felt from the experiments, prototyping records and exhibition of practice pieces during the production of his master’s work. He also further discusses the movements that make up the work “metarium,” based on the movement attributes gained from the classification of magnetic liquid metals as components of uncontrolled movement. In addition, in this paper the significance of research and research results to intuitively convey the possibility of new movement design as a sense of art, and the possible applications of movement design where control and the lack thereof coexist will be discussed.

主指導教員
赤羽亨
主査
松井茂
副査
プロフィール
1998年出生。大阪府出身。関西学院大学で、コンピュータを媒介とした人間と現実世界に存在する物体とのインタラクションの関係を研究した。大学院では、自然現象をベースとしたデザインの研究を行う。